Dziś jest środa, 28.10.2020, imieniny Szymona, Tadeusza
Wielkość tekstu:
A A+ A+
Jesteś tutaj: Strona główna » Referat Rozwoju i Spraw Społecznych » Aktualności » Gmina Malanów w gronie finalistów konkursu „Innowacyjny samorząd”

Gmina Malanów w gronie finalistów konkursu „Innowacyjny samorząd”

Gmina Malanów w gronie finalistów konkursu „Innowacyjny samorząd”

W ubiegłą środę 26 lutego br. w siedzibie Ministerstwa Rozwoju rozstrzygnięto konkurs „Innowacyjny Samorząd”, którego organizatorem jest Serwis Samorządowy Polskiej Agencji Prasowej. Konkurs przeprowadzony został w pięciu kategoriach: duże miasta (powyżej 200 tys. mieszkańców), gminy miejskie, gminy miejsko-wiejskie, gminy wiejskie i powiaty. W kategorii gmin wiejskich Gmina Malanów z projektem „Prosty język” znalazła się w gronie finalistów tego prestiżowego konkursu. To duże wyróżnienie biorąc pod uwagę fakt że do konkursu 181 jednostek samorządu terytorialnego zgłosiło 304 projekty.

Propozycja malanowskiego samorządu to efekt podpisanej w dn. 3 października 2019 r. Deklaracji Prostego Języka. (pisaliśmy o tym tutaj)

Prosty język to prostsze do zrozumienia dokumenty. W ramach wspomnianego projektu dążymy więc do tego, aby pracownicy gminy doskonalili kompetencje niezbędne do przestrzegania zasad prostego języka w mowie i piśmie; tworzymy standardy językowe i zachęcamy pracowników do ich stosowania; uwrażliwiamy pracowników na potrzeby innych wprowadzając rozwiązania zgodnie z ideą prostego języka oraz propagujemy je wśród innych. Pracownicy Urzędu Gminy w Malanowie korzystają z programów/platform internetowych badających jasność i poprawność języka. Ustandaryzowano pisma urzędowe, uchwały oraz grafiki w powtarzalnych informacjach zamieszczanych na portalu.

Celem wdrożenia prostego języka powołano grupę roboczą czuwającą nad poprawnością i jasnością języka urzędowego. Powołany zespół analizował pisma urzędowe np. zawiadomienia o wszczęciu postępowania i wypracował uproszczone standardy. Efektem pracy zespołu są nowe szablony korespondencji stosowane w sprawach prowadzonych w oparciu o Kodeks Postępowania Administracyjnego.

Każdy urząd odpowiada za jakość i dostępność oferowanych usług publicznych. To, jakiego języka używają pracownicy w kontakcie z klientem, ma ogromne znaczenie. Niezwykle istotne jest aby odbiorcy komunikatów mogli je szybko przeczytać i zrozumieć już przy pierwszym piśmie. Tak, by wiedzieli, jak korzystać z usług publicznych. Uproszczony tekst czyta się przede wszystkim wygodniej, a zapoznanie się z ważnymi informacjami zajmuje mniej czasu. Prosty język sprzyja także ludziom z dysfunkcjami i ograniczeniami językowymi. Krótszy i prostszy tekst to nie tylko oszczędność papieru, ale także skuteczność przekazu czyli mniej wracających spraw do ponownego rozpatrzenia. Niewątpliwie wzrośnie poziom i jakość usług oferowanych w urzędzie. Dodatkowym atutem stosowania prostego języka jest pozytywny odbiór urzędu w społeczeństwie.

Zadowolony klient to najlepsza reklama dla każdego urzędu.

Celem Konkursu „Innowacyjny Samorząd” jest promowanie oraz upowszechnianie innowacyjnych i nowoczesnych rozwiązań wdrażanych przez jednostki samorządu terytorialnego w różnych obszarach swojej działalności. W każdej kategorii wyłoniono jednego zwycięzcę, a kilka projektów zostało wyróżnionych.

 

Fot. PAP/M.Kmieciński

 

DM

 


Pozostałe aktualności